Навън вече е истинска зима. Сняг, дъжд и виелици. Малките тръгнаха на детска градина и училище, а вечерите вкъщи са все по-уютни. Време е за следващата доза януарско вдъхновение със задачите от втората половина на месеца.
15. Ден на шапките
Днес е световният ден на шапките. Как ще го отбележите? Може да направите модно ревю с различни шапки (например в клас всеки да покаже шапката си), да си измайсторите шапка от хартия (или кухненска посуда), а защо да не проучите с децата историята на шапката и най-интересните модели от историята.
16. Надпишете бананите вкъщи
Купа с плодове с положителни послания!
17. Какво ще изобретите
— На колко си години.
— Аз съм точно на седем години и половина — отвърна Алиса.
— Не трябва да казваш „точно“ — забеляза Царицата. — Аз и без това ти вярвам. Сега пък аз ще ти кажа нещо да повярваш: аз съм точно на сто и една година, пет месеца и един ден.
— Това не мога да повярвам! — каза Алиса.
— Не можеш ли? — каза съчувствено Царицата. — Опитай се пак: поеми дълбоко дъх и си затвори очите.
Алиса се засмя:
— Няма смисъл да опитвам — каза тя. — Човек не може да вярва невъзможни неща.
— Смея да ти кажа, че не си се упражнявала достатъчно — каза Царицата. — Когато бях на твоята възраст, аз се упражнявах по половин час всеки ден. Какво! Понякога успявах да повярвам не по-малко от шест невъзможни неща само преди закуска…
17 януари е световният ден на децата изобретатели. Насърчете децата да помислят какво биха искали да изобретят, да създадат, да променят – например диня без семки или от чешмата да тече шоколад, може би машина на времето, с която да посетят динозаврите, или машина, която събира и унищожава всички боклуци в природата. Внимавайте с примерите, които им давате, за да не ги настроите в определена посока. Оставете децата да развихрят въображението си.
18. Не изхвърляйте пластмаса
Всеки ден милиони пластмасови изделия се изхвърлят в природата, в моретата, океаните, реките, във въздуха, в почвата. Найлоновите и пластмасовите боклуци убиват животните, които често се оплитат в тях или ги мислят за храна и се задавят. От всеки един от нас зависи да намалим употребата на пластмаса. Да започнем днес с Ден без пластмасови боклуци. Дори и да сме обградени от пластмаса, от нас зависи да не я изхвърляме базразборно, а да я използваме многократно.
Изгледайте това или друго подобно видео за вредното влияние на пластмасата над животните. Децата много се впечатляват от подобни кадри. Поговорете къде в ежедневието си използваме пластмаса и се опитайте днес да бъдете по-отговорни и по-съзнателни как я използвате. Например откажете се от сламката за пиене, измийте пластмасовите прибори и си ги приберете за утре, напълнете бутилката си с вода и не я изхвърляйте, след като сте я изпили.
19. Кажете на близките си колко ги обичате
Знам, че не ви трябва напомняне в календара, но да чуеш още един път “Обичам те”, “Ти си ценен и важен за мен” си заслужава. Ако сте в училище, насърчете децата да направят малки картички за всеки вкъщи. Ако изпълнявате задачата у дома, направете малка игра след вечеря, в която всеки да каже на останалите какво най-много цени в тях.
20. Нарисувайте любим герой
Веднага ви споделям моята тайна в рисуването. Учениците ми обожаваха да рисуваме с това творческо семейство – заедно избирахме картинката и пускахме видеото, в което стъпка по стъпка сътворявахме любими герои. Повярвайте ми, няма да съжалявате, ако го пробвате.
https://www.youtube.com/c/ArtforKidsHub/featured
21. Любим герой от ролка хартия
Като сме на тема любими герои, ето няколко идеи как да направите анимационни персонажи от ролки тоалетна хартия.
22. Експеримент: Замръзнало кралство
Научният ни експеримент тази седмица е много зимен, много приказен и изисква малко предварителна подготовка.
Искате ли вълшебните сили на Елза от “Замръзналото кралство”, с които превръщате в лед всичко, което докоснете? Ето как:
В експеримента използваме свръх охладена вода, която е на границата на замръзването, но все още е в течно състояние. Всеки допир до лед я замразява.
Необходими материали:
- Пластмасови бутилки с вода
- Кубче лед
- Стъклена чаша
Начин на изпълнение:
Вариант 1: Поставете няколко бутилки вода във фризера за 2 до 3 часа. В зависимост от състава на водата и силата на фризера може да е необходимо различно време, затова сложете няколко бутилки за всеки случай. Когато времето изтече, внимателно извадете и отворете бутилка вода и налейте в чашата. Докоснете я с кубче лед – водата веднага замръзва.
Вариант 2: Напълнете купа с ледчета и започнете внимателно да изливате от охладената вода върху тях. Тя замръзва веднага, като по този начин можете да правите ледени скулптури.
Вариант 3: Когато е на границата на замръзването, при най-малкия удар на бутилката водата вътре замръзва. Опитайте.
23. Състезание по издухване на топчета
Поставете пинг-понг топчета на масата. Вземете ролка от кухненска хартия/алуминиево фолио/хартия за печене и направете състезание кой ще издуха пръв топчето до края на масата, като използвате картонените ролки. Може да вдигнете нивото на трудност, като закрепите пластмасови чашки на ръба на масата и се опитате да вкарате топчето в тях (импровизиран билярд).
24. Гледайте научнопопулярен филм
Обсъдете с децата какво би им било интересно да гледат, по каква тема искат да научат повече. Ако е необходимо, направете списък с теми, за които да потърсите подходящи документални филми.
Предлагам ви два списъка (на английски, но някои от филмите може да потърсите и на български, а от TED лекциите да проверите за субтитри, тъй като непрекъснато се обновяват):
20 от най-добрите документални филми за деца
ТЕД лекции, които вдъхновяват младия мозък
25. Направете си играчка с топче
Картонена чашка, балон и понг-понг топче са всичко, което ви е необходимо, за да направите тази бърза играчка. Изрежете дъното на чашката и закрепете гърлото на балона към нея. Увийте с тиксо за по-сигурно. Направете възел. Поставете топчето в чашката и с издърпване на балона го изстреляйте.
Вижте една забавна игра с това „оръжие“ в групата във фейсбук.
26. Решаване на судоку
Играли ли сте с децата тази логическа главоблъсканица? Целта е да наредите цифрите от 1 до 9 във всяко малко квадратче, на всеки ред и във всяка колона, без да се повтарят.
Може да разпечатате или да играете онлайн. Ето един удобен ресурс:
27. Четете любима книга на глас
Да мотивирате децата да четат на тази възраст не е лесно. Затова ви споделям няколко идеи, които да изпробвате както в училище, така и вкъщи.
България търси талант по четене – това беше хитовата игра с моите ученици. Определяхме критерии за гладко четене, които всеки ученик в класа знаеше, жури, което да оценява, и ред, по който учениците да се явяват пред журито. След това всеки си теглеше листче с кратко текстче, което трябваше да прочете гладко и изразително. Текстчетата, които използвах, бяха от Хари Потър, по 2-3 изречения или в зависимост от възрастта и нивото на вашите ученици. Тримата с най-висок резултат ставаха жури следващата седмица.
Четене със странни роли – за тази игра подготвях две кутии с листчета. В едната бяха текстчетата, които учениците да четат, а в другата – как да четат. Във втората кутия се криеха всякакви изненади – от типа: чети като зъл магьосник, чети на един крак, чети докато се усмихваш възможно най-широко, изпей си текстчето и т.н.
Озвучаване на четенето – ако правите тази задача вкъщи, може да помислите за различни “инструменти”, с които да създавате звукови ефекти. Шумкащи торбички, тенджери и прибори, бутилки вода, метла и т.н. Какво бихте използвали за шумоленето на листата, за поройния дъжд, за скърцаща врата?
28. Запишете аудио книга за незрящи
Защо не продължите да четете на глас, като направите нещо добро за незрящите? Запишете аудио книга, която хора със зрителни проблеми ще могат да слушат. Разгледайте сайта на Съюза на слепите в България, може да им пишете с предложение и да обсъдите с тях варианти на заглавия, които да запишете.
Една идея за подобна инициатива на ученици ще откриете в групата във фейсбук от днес.
29. Почистване за една песен
Пуснете любима песен и се опитайте да подредите/почистите възможно най-много, преди песента да е свършила. Ако правите тази задача в училище, нека всяко дете да почисти и подреди около чина си или разпределете кой какво да направи, за да не се получи блъскане. Ако правите тази задача вкъщи, определете зони от стаята или различни дейности, които всеки да направи.
Коя е вашата песен за чистене? Споделете я във фейсбук.
30. Играйте “Огледалце, огледалце”
Разделете се по двойки, първо единият играе огледалото, а след това оглеждащият се в него. Опитайте се да пресъздадете точно движенията на човека срещу вас. Коя роля беше по-трудна?
31. Снимайте отражението и сянката си
Фото предизвикателството днес е децата да направят снимка на отражението си и на сянката си. Винаги може да се задълбочите и да обясните защо и как се получава сянката и как и къде можем да видим отражението си.
Допълнителна информация за предишните предизвикателства може да откриете на следните линкове: