15. Запознайте се с 3 нови деца
Предвид ограниченията в общуването заради коронавируса, може да насърчите децата в клас да споделят по три интересни неща, които са правили през лятото, или да открият по едно общо нещо с поне три деца в класа (например имаме по-малко братче, имаме куче, обичаме шоколадов сладолед и т.н.). Ако сте родител, може да насърчите детето си да разговаря с поне три деца от класа си, като ги попита например какво са правили през лятото.
16. 10 интересни факта за мен
Това е първото от поредица упражнения за себепознание и осъзнатост. Помолете децата да напишат 10 интересни факта за себе си (любим цвят, храна, домашни любимци и т.н.). В класната стая това упражнение може да се използва за опознаване на нови ученици. Ако го правите вкъщи – нека всеки член от семейството да напише по 10 интересни факта за себе си, с които да изненада останалите.
17. Снимайте цветовете на дъгата
Фото предизвикателството днес е да снимате 7 предмета с всеки цвят на дъгата.
18. Наредете пъзел от лицата ви
Направете си портретни снимки, разпечатайте ги във формат А4 и ги нарежете на 6 или 8 квадрата. Разбъркайте парчетата от 2-3 портрета и се опитайте да ги наредите правилно. Тази игра става повод за забавни открития кой какъв цвят очи има или колко му е остра брадичката. Ако не можете да осигурите портретни снимки, може да нарежете картонени кутии от зърнени закуски, мляко, бисквити и отново да ги редите.
19. Направете домашни хамбургери
20. Предизвикателство за баланс
Кой ще издържи най-дълго на един крак, без да се подпира и без да падне?
21. Нарисувайте се като супергерои
Провокирайте децата да помислят какви суперсили имат в момента и какви суперсили биха искали да имат. Ще имат ли специални аксесоари или превозни средства? Какво биха искали да направят със своите суперсили?
Когато правих тази задача с моите ученици и ги попитах какво биха направили, ако имат вълшебна пръчица, много от тях ми отговориха, че ще помогнат на Мира, детето в инвалидна количка в нашия клас, да може да ходи. Излишно е да ви казвам колко емоционален момент беше това за целия ни клас.
С един подобен въпрос може да разберете много неща за мисленето и ценностите на децата си. Варианти на тази задача биха били апликация или добавяне на елементи върху снимка чрез телефон/компютър/таблет.
22. Направете си маска на супергерои
В продължение на вчерашното упражнение днес можете заедно да изработите маска, пръчица и всякакви магически аксесоари. В контекста на коронавируса това може да е супермаска за предпазване.
23. Супер движение или поздрав
Всеки супергерой има отличителен знак, свързан с неговата суперсила – движение, емблема или мото, които детето да измисли и след това да покаже на останалите вкъщи или в клас.
24. Направете зар с въпроси
Това е упражнение за опознаване – може да го използвате в клас за опознаване на нови ученици, или вкъщи, за да научите повече за детето си. Направете голям зар от картон или използвайте надуваема топка, както е показано на картинката. На всяка страна напишете по един въпрос, всеки хвърля зара и отговаря на въпроса, който му се е паднал. (така насърчавате и четенето за по-малки деца)
Примерни въпроси: За какво мечтая? Ако мога да променя едно нещо в света, какво ще бъде то? Как изглежда перфектното училище? Ако мога да съм невидим за един ден, какво ще направя?
25. Експеримент: Колко сте високи?
Колко сте високи, измерени в стъпки или длани? Очертайте ръчички и краченца и ги изрежете. След това легнете на пода и помолете детето да премери колко стъпки и колко длани сте високи. В клас може да правите упражнението по двойки. Използвайте тази задача, за да упражнявате събиране, умножение и деление.
26. Специален списък за родители
Съберете смелост и си поемете дълбоко въздух преди тази задача. Специалният списък е с неща, които децата биха искали да променят вкъщи, в мама и в татко. Ако го правите в училище – неща, които биха искали да променят в училище. Дайте им пространство и им осигурете спокойна среда, в която да споделят предложенията си и да кажат защо искат тези промени. Не съдете, а слушайте внимателно. Може да бъде полезно.
27. Снимайте предмети от А до Я
Напишете буквите от азбуката една под друга на лист и дайте задача на децата да снимат по един предмет с всяка буква. По-малките могат да ограждат буквите, а по-големите да пишат какво са снимали срещу всяка буква.
28. Посетете виртуално музей
Ето линк с няколко идеи
29. Ябълка срещу насилието
За мен това е демонстрация, която трябва да се прави във всяка класна стая в началото на учебната година. Тя е вдъхновена от американска психоложка Роузи Дътън, която разказва следната история:
„Днес в един от часовете показах на децата две ябълки (преди часа бях хвърлила едната ябълка няколко пъти на пода, но децата не знаеха това и нямаше как да го видят, защото и двете ябълки изглеждаха перфектно). Започнахме да говорим за ябълките и децата описаха как двете ябълки изглеждаха еднакво. И двете бяха червени, с еднакъв размери и изглеждаха достатъчно сочни.
Взех ябълката, която бях хвърляла на пода, и започнах да им говоря как не харесвам тази ябълка, как мисля, че изглежда отвратително, че цветът ѝ е ужасен и дръжката ѝ е прекалено къса. Казах им, че тъй като аз не я харесвам, не искам и те да я харесват и те също трябва да я обиждат.
Някои деца ме гледаха, сякаш съм луда, но предавахме ябълката в кръг и я обиждахме – „ти си смрадлива ябълка“, „не знам изобщо защо съществуваш“, „сигурно в теб има червеи“ и т.н.
Наистина разкъсахме горката ябълка на парчета. Направо ми стана жал за бедното нещо. Отново взех в ръце двете ябълки и пак говорихме за приликите и разликите – нямаше промяна, те продължаваха да изглеждат еднакво.
След което разрязах ябълките. Ябълката, с която се бяхме държали добре, беше свежа и сочна отвътре. Ябълката, която бяхме обиждали, беше наранена, мека и покафевяла.
Мисля, че в този момент на всички деца им просветна. Те действително схванаха, че това, което виждаме вътре в ябълката – нараняванията, изсъхналото и счупеното, е това, което се случва с всеки от нас, когато някой ни нагруби с думи или с действия.
Когато хората биват нападани и тормозени, особено децата, те се чувстват ужасно отвътре, макар че понякога може да не покажат или да не кажат на другите как се чувстват. Ако не бяхме разрязали ябълката, никога нямаше да знаем колко болка сме ѝ причинили.
Споделих собствения си опит от миналата седмица, когато пострадах от груби думи. Отвън изглеждах нормално, продължавах да се усмихвам. Но отвътре ми бяха причинили болка и ме болеше.
За разлика от ябълките, ние имаме способността да спрем това. Можем да научим децата, че не е окей да си казват груби неща един на друг и да обсъждаме как това кара другите хора да се чувстват. Можем да научим децата си да се защитават един друг и да спрат училищния тормоз, както едно момиче направи днес, когато отказа да казва обидни неща на ябълката.
Ако никой не направи нищо, за да прекрати училищния тормоз, още и още болка и вреда се трупат отвътре. Нека отгледаме едно поколение от внимателни и грижовни деца.”
30. Събирайте пластмасови капачки
Обяснете на децата повече за инициатива и отделете съд вкъщи/в клас, където да събирате пластмасови капачки.
Ако още не сте се присъединили към групата във фейсбук – 365 идеи за деца, родители и учители, очакваме ви. Там може да споделяте снимки и коментари от задачите.
Календарът и допълнителната информация от информационния бюлетин към него са обект на авторско право, съгласно закона за авторското право и сродните му права. Никаква част от информацията и ресурсите не може да бъде копирана и разпространявана без разрешение от автора. Те са предназначени само за лична употреба.