Февруари: 15-28

В най-краткия месец от годината ви предлагам домашни мисии за супергерои, добри постъпки за малки и големи, забавни игри и цветни творчески проекти.

15. Играйте “Яйце в лъжица”

Със сигурност сте виждали тази забавна игра, а много от вас може и да са я играли. Целта е да пренесете сурово яйце в лъжица възможно най-бързо, без да го счупите. Може да използвате коридора за терен и да засичате с хронометър как ще се справи всеки участник.

Ще ви изненадам ли с новината, че има рекорди по най-бързо тичане с яйце в лъжицата:

Редица рекорди в състезания с яйце и лъжица са поставени от Ашрита Фърман и публикувани в Световните рекорди на Гинес, включително за най-бързо представяне в следните категории:

  • 100 m (19,39 секунди);
  • 100 m с държане с уста на лъжицата с яйцето (25,13 секунди);
  • 1 миля (7 минути, 8 секунди);
  • 1 миля с държане с две ръце на лъжицата с яйцето (8 минути, 5 секунди);
  • 1 миля с държане с уста на лъжицата с яйцето (9 минути, 29 секунди).

16. Нарисувайте 3D ръка

17. Снимайте нещо, което започва с вашата буква

Колко предмета, които започват с вашата буква, можете да откриете около себе си в рамките на 1 минута?

18. Седнете при някого, който се храни сам

Още една добра постъпка за малките супергерои. Насърчете децата да обръщат повече внимание на своите приятели, съученици и дори на децата, които не познават, да бъдат съпричастни на различните емоции, които другите изпитват. По този начин не само развиваме емоционалната им интелигентност (разпознаване на собствени и чужди емоции), но и ги стимулираме да общуват, да са наблюдателни и проактивни. Един подобен малък жест може да се окаже ключов за някого.

19. Почистете стаята си

Малки супергерои вкъщи. Навън е студено, затова е чудесно време за почистване у дома. В зависимост от възрастта и уменията на децата, опитайте се да им възложите нова забавна задача – например да почистят с прахосмукачката.

Ако правите тази задача в клас – дайте специална супермисия на всеки отделен ученик, за да може в края на деня стаята, чиновете, учебниците, материалите да се подредени. 

20. Научете се как се сменят чаршафите

Следващата супер задача е да покажете на децата как да сменят чаршафите и калъфките на леглото си и да им дадете възможност да го направят сами. Да, ще стане мнооого по-бавно, но следващият път може да го направят сами.

21. Опишете книгите вкъщи

Необходими материали:

  • Таблица с две колони – заглавие и автор
  • Химикал
  • Дете, което има свободно време

Покажете на детето къде са разположени всички книги вкъщи – както неговите, така и вашите, и му дайте таблицата, в която да опише заглавията и авторите. Може да му покажете как да попълни първата и къде какво да пише. В зависимост от възрастта – може да добавите допълнителни предизвикателства към задачата:

  • Да подреди списъка по азбучен ред
  • Да подреди книгите в някакъв ред, който да определите заедно
  • Да използва различни цветове за детските книжки и книгите на възрастните

Ако детето все още не може да чете, опитайте да изпълните тази задача заедно, като малчуганът ви носи книжките и заедно попълвате описа. 

22. Дарете книжки

След като вече сте направили пълна инвентаризация на книгите у дома, помислете с кои от тях можете да се разделите. Местните библиотеки винаги са отворени за дарения на съвременна литература, детските книжки може да отидат в училищната библиотека или в библиотеката на класа. 

Ето една интересна инициатива за даряване на книги в София, като срещу дарението получавате безплатна читателска карта.

Ако трудно се разделяте с книгите си, няколко добри идеи за разчистването на книги може да откриете в тази статия.

23. Направете стойка за телефон

Необходими материали:

  • Ролка от тоалетна хартия
  • Цветно тиксо
  • Пинчета за коркова дъска

24. Ден на розовата фланелка

Всяка година в последната сряда на февруари се отбелязва Международният ден за борба с училищния тормоз, известен още като Ден на розовата фланелка. Момент, в който отново да насочим вниманието на учениците към толерантността, приемането на всекиго, грижата за съучениците и училището като безопасно и сигурно място за всички. Има различни инициативи и кампании, в които можете да се включите с децата си. 

В прикачения pdf може да откриете едно полезно упражнение, което да направите в клас. Изтеглете от тук.

25. 10 мои силни страни

Поредното упражнение за личностно развитие и себепознание мотивира децата да изброят 10 свои силни страни. Провокирайте ги да мислят за нещата, в които са добри – не е задължително това да са първосигналните асоциации като математика, четене или футбол. Помогнете на децата, като им задавате въпроси кои са нещата, които правят с най-голямо удоволствие, за какво често получават похвали, с какво най-много се гордеят и т.н. Може силните страни да са твърдения като: 

  • Аз съм добър в разказването на истории. 
  • Аз съм много добра в приспиването на малката ми сестричка.
  • Моята силна страна е, че винаги помагам на мама с приготвянето на вечерята.

26. Експеримент: Създайте дъга

Много лесен и цветен експеримент в два варианта.

Вариант 1:

Необходими материали:

  • Прозрачна чаша с вода
  • Флумастери/маркери в цветовете на дъгата
  • Парче тоалетна хартия

Оцветявате хартията и потапяте малка част от оцветената страна във водата. След това само чакате и наблюдавате.

Вариант 2:

Необходими материали:

  • Няколко прозрачни чашки с вода (добре е да са с еднаква форма)
  • Различни бои за храна/яйца (може да опитате и с водни/темперни/акрилни бои, които да разбъркате добре във водата)
  • Няколко парчета тоалетна хартия

Слагате вода в половината чашки и добавяте във всяка една различен цвят. Нареждате чашките, както е показано и по-долу: чашка с цвят – празна чашка – цвят – празна. Поставяте парче хартия, като потапяте единия край във водата, а другият в празната чашка. След това само наблюдавате.

27. Състезание с мистериозна храна

Забавна семейна игра, която може да се реализира и в клас. Необходими са ви няколко различни храни и превръзка за очи. Връзвате очите на първия участник и поднасяте към устата му хапка от някаква мистериозна храна. Неговата задача е да се опита да познае каква е храната, без да я вижда. 

28. Снимайте 5 различни течности

Вода, чай, портокалов сок… и какво още ще откриете? А в какви съдове или чаши ще го снимате?

Очаквам вашите снимки, видеа, идеи в затворената група във фейсбук „365 идеи за деца, родители и учители„.

Ако сте пропуснали предишните предизвикателства, може да ги откриете тук: